Blog

Patrimoniul Geoparcului Țara Hațegului și al județului Hunedoara, descoperit de participanți din patru țări la proiectul Erasmus+ #EMME

Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului – Universitatea din București a devenit locul de întâlnire al 50 de elevi și profesori din Portugalia (Insulele Azore), Croația, Slovacia și România (Liceul „Avram Iancu” din Brad, județul Hunedoara), alături de o echipă de experți de la Geoparcul Internațional UNESCO Azore. Împreună au participat la o mobilitate Erasmus+ din cadrul proiectului „Exchanging Memories – Memory of the Earth (EMME)”, desfășurată în perioada 22–26 septembrie.

După mobilitatea organizată anterior în Insulele Azore, România a devenit, pentru câteva zile, locul în care participanții din 4 țări europene au descoperit bogăția patrimoniului geologic, natural și cultural al Țării Hațegului și al județului Hunedoara. Programul a inclus vizite la expoziția „Balauri, dragoni, dinozauri” de la Casa Geoparcului din orașul Hațeg, Casa Vulcanilor, Tăul fără Fund și Biserica de la Densuș, Cetățile Colț și Mălăiești, poteca tematică „Muzica Naturii” de la Sălașu de Sus, Castelul Corvinilor și Cetatea Devei.

Un moment special al mobilității a fost celebrarea, pe 26 septembrie, a evenimentului european Noaptea Cercetătorilor Europeni – ReCoNnect, cu tema „Știință pentru Terra: sustenabilitate prin responsabilizare”. Activitățile s-au desfășurat în două dintre locurile de referință de pe teritoriul Parcului Natural Grădiștea Muncelului – Cioclovina, Peștera Bolii și Cheile Băniței. Aici, participanții au discutat cu biologul parcului despre formarea peșterilor, a zonelor de chei, monitorizarea liliecilor și rolul lor în natură, dar și despre sustenabilitate și responsabilitate față de planeta noastră.

Ca parte a proiectului, echipa #EMME a dezvoltat și o aplicație mobilă dedicată educației pentru patrimoniu geologic, natural și cultural. Lansarea oficială a  aplicației a avut loc pe 30 septembrie, în cadrul conferinței online „#EMME Goes Digital: Exploring the ‘Memory of the Earth’ App”, cu tema „An Innovative Approach to Green Education through Digital Tools” (trad. O abordare inovatoare a educației pentru mediu cu ajutorul instrumentelor digitale). Aplicația a fost creată pentru a facilita lecții interactive și atractive. Ea integrează o parte dintre activitățile dezvoltate în curriculumul proiectului. În acest fel, devine o resursă modernă pusă la dispoziția profesorilor și elevilor din întreaga Europă.

La conferința online au participat aproximativ 500 de elevi și profesori din România, Croația, Slovacia și Insulele Azore (Portugalia) care au avut prilejul de a împărtăși impresii despre experiențele trăite în cadrul acestui proiect care a demonstrat încă o dată că schimbul de bune practici și colaborarea internațională sunt esențiale pentru o educație conectată la provocările actuale ale lumii.

Proiectul Erasmus+ KA220-SCH-2023 „Exchanging Memories – Memory of Earth” (KA220-SCH-2023) vizează cooperarea între organizații și instituții în cadrul Acțiunii-Cheie 2 (KA2) din cadrul programului Erasmus+. Organizațiile participante în proiect sunt Liceul Teoretic „Avram Iancu” Brad (România), Escola Secundária Jerónimo Emiliano de Andrade (Portugalia), Universitatea din București care administrează Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului (România), Geoaçores – Associação Geoparque Açores (Portugalia), ZSHutnicka 16, Spišská Nová Ves (Slovacia) și Osnovna škola Pantovčak (Croația).